Historie ateliéru - Počátky studiových světel

autor

Kačka Bára

Kdo byli ti průkopníci, kteří experimentováním s primitivními pomůckami otevřeli cestu k běžnému každodennímu použití studiových světel a systémových blesků, které dnes považujeme za samozřejmost?

   Od počátků fotografování se naši předchůdci při fotografafování v ateliéru potýkali s velkým problémem - dlouhým expozičním časem, který byl nutný ke správné expozici při nedostatku světla v interiéru. Zvláště při fotografování dětí, které byly neposedné, to byl zásadní problém. Při fotografování se často používal Bradyho stojan, což byla v podstatě opěrka hlavy se stavitelnou výškou - tato situace ovšem velice omezovala kreativitu fotografa  a tak přišel nevyhnutelný vědecký pokrok.

   Jako první člověk na světě prováděl pokusy s fotografickým bleskem William Fox Talbot v červenci 1850. Použil k tomu nejspíše statickou elektřinu, nashromážděnou v laydenských lahvích, což byly skleněné nádoby naplněné vodou, do které byl zaveden kovový drát procházející zátkou. Voda pak tvořila jednu z elektrod kondenzátoru a sklo fungovalo jako dielektrikum. Funkci druhé elektrody pak plnila ruka drřící láhev při experimentech. Jako fotografovaný objekt mu sloužila stránka novin Times, připevněná na rychle se otáčejícím kole, ale podle svých představ neuspěl. O svém pokusu řekl:   

„Je v našich silách zachytit obraz pohybujícího se objektu, pokud budeme schopni osvítit jej náhlým elektrickým výbojem.“

V dalších letech následovali tyto vynálezy:

    1885 5. května E. Himly patentoval elektrické osvětlovací zařízení pro ateliéry.
    1887 – Byl vynalezen bleskový prášek.
    1923 – Harold Eugene Edgerton vynalezl xenonový blesk a synchronizaci.
    1930 - Johannes Ostermeier patentoval bleskovou žárovku.

Na obrázku:
Fotograf v ateliéru v roce 1893 při portrétování bez umělého osvětlení používal při dlouhých expozičních časech pomůcky pro podpěru hlavy, například Bradyho stojan



   Určitě nejstarším „bleskem“ byl ručně zapalovaný hořčíkový prášek. Později byly hořčíkové náplně umisťovány do skleněných baněk a zapalovány elektrickým kontaktem napojeným na závěrku. Baňky se daly použít jen jednou a po záblesku byly tak horké, že s nimi nešlo manipulovat. Oproti původní malé explozi ale stále představovaly významný pokrok.

  Systémy, které poskytovaly nepřímé umělé osvětlení pro usnadnění portrétní fotografie vyvíjel Charles Bernhoeft, kterému je věnován další článek. Tento vynikající fotograf  uzpůsobil koncepci hořčíkového blesku, který se ukázal jako obzvláště úspěšný při fotografování dětí, které nevydržely dlouho bez hnutí. Patentoval zařízení jako Bernhoeftův Blitzlichtapparat Sanssouci a podařilo se mu prodat přibližně 300 kusů.

   Další inovací byly plastikové vrstvy na baňkách, zlepšující barevnost světla a bezpečnost pro případy, kdyby sklo během záblesku prasklo. V šedesátých letech bylo jedním z nejpoužívanějších blesků číslo 25, s průměrem baňky přibližně 25 mm, které je v tehdejších filmech často k vidění v rukou novinářů.

   Na svou dobu převratný vynález uvedla koncem dekády společnost Kodak. Udělala pro své fotoaparáty Instamatic další vylepšení, prodávané pod názvem flashcube. Flashcube se skládala ze čtyř elektricky odpalovaných baněk spolu s reflektory, uspořádané do tvaru krychle. Po každé expozici se krychle otočila o 90 stupňů, a dovolovala tak pořídit čtyři snímky za sebou.

   Dnešní blesky jsou většinou elektronicky řízené xenonové výbojky – proud o vysokém napětí při průchodu plynem vytvoří elektrický oblouk, generující světelný záblesk. (Doba trvání záblesku se pohybuje okolo tisíciny sekundy a lze ji elektronicky regulovat) A již v roce 2006 měla elektronický blesk zabudovaný drtivá většina fotoaparátů.

 

Zdroj: http://cs.wikipedia.org

Další články

Další články
Like Líbí se: 1 + | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 55234

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

Úpravy fotografií
FASHION SHOW
3 2 251214 Igoo Adler
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty