KOUZLO VOŠTINY

autor

Petr Kuchař

dnes si povíme pár podrobností o voštinových filtrech, o jejichž existenci má většina fotografů používajících studiová světla povědomí, někteří je i vlastní, ale jen malá část z nich je dovede opravdu efektivně využít.

Název – voština (anglicky honeycomb) je odvozen z podobnosti se šestihrannou strukturou plástů včelího medu.

Fotografická voština je zpravidla vyrobena z tenkých hliníkovách pásků vrapováním a lepením – ve výsledku vznikne plocha se šestihranými otvory v příčném směru, které mohou mít různý průměr (hrubost voštiny) a hloubku (danou tlouštkou voštiny) a je zpravidla určena k nasazení na reflektor, komínek, či beauty dish. Dalším typem jsou látkové voštiny na softboxy, kde jsou otvory zpravidla čtyřhranné a k softboxům se přichytnou pomocí našitých suchých zipů.

Co se stane, když nasadíme voštinu na reflektor?

Pokud je reflektor bez voštivy, tak je proud světla daný tvarem reflektoru – čím je reflektor hlubší, tím je proud světla užší a „tvrdší“, čím je reflektor mělčí, tím se proud světla rozšiřuje a stává se „měkčím“.

Pokud na reflektor nasadíme voštinu, zcela se změní charakter světla, není pak již dáno pouze tvarem reflektoru, ale voština ho „rozseká“ na svazek rovnoběžných paprsků, které dopadají kolmo na místo, které nasvěcujeme. To má za následek jiný charakter kresby.Můžeme si to představit například tak, že přirovnáme světlo k malování. Samotný reflektor by se pak dal přirovnat k tahu silným štětcem a reflektor s voštinou k tahu svazkem tenkých, ostře ořezaných tužek. Ve výsledku pak detail fotografie působí rozdílně a je-li efekt voštiny s citem využit, nachází vděčné uplatnění především v portrétní fotografii.

Dalším, ještě zásadnějším výsledkem použití voštiny je stahování intenzity světla k ose studiového světla. Otvory ve voštině které jsou přímo v jejím středu prochází paprsky světla o nejvyšší intenzitě a směrem k okraji voštiny intenzita světelných paprsků úměrně klesá. Tím dochází k efektu plynulého přechodu mezi plně nasvícenou ústřední částá fotografie (při portrétu např. obličej) a zcela tmavými okraji fotografie, kam se už žádné světlo nedostane.

Zde platí pravidlo, že čím jsou otvoty ve voštině menší (čím je voština jemnější) a čím je tlouštka voštiny větší – tím menší je plně nasvícená plocha a strmější přechod k tmavému okraji.  Zde naleznete voštiny k reflektorům.

Pro názornost jsem udělal malý test. Na 1. fotografii je modelka nasvícena standardním reflektorem o průměru 19,5 cm. Vidíme, že model je nasvícen dostatečnou intenzitou, stejně tak jako pozadí v podstatě v celé ploše.

Na druhě fotografii jsem použil středně hrubou voštinu (M) s průměrem otvorů 5 mm. Vidíme, že střed fotografie je nasvícen dostatečně, ale směrem k okrajům již model tmavne a rohy fotografie jsou značně pod-exponované, což vytváří zajímavý efekt, který upoutává pozornost na modelku a dodává fotografii dramatičnost.

Na třetí fotografii je použita jemná voština (S) s otvory o průměru 2mm a musel jsem zamířit střed paprsků výše na dekolt modelky, protože jinak by byl obličej silně pod-exponovaný – tato voština se nehodí pro fotografování celku, ale již spíše na svícení detailů (podobně jako např. komínek).

Nesmíme zapomenout, že voština nám snižuje i intenzitu světla, tak je potřeba při nasazení voštiny(nebo její výměny za jemnější) přidat výkon minimálně o jedno clonové číslo (popřípadě zvýšit ISO).

Všimněte si také změny charakteru kresby ve stínech při použití voštiny – dobře je to patrné např. ve stínu hlavy modelky.

Výše jsem zmínil komínkový reflektor, který též vždy bývá v základu osazen voštinovým filtrem - jeho nejčastějším způsobem použití je svícení zezadu do vlasů modelu s cílem je rozzářit a světelně oddělit od pozadí a amiž bychom nasvítili celou hlavu plošně, či dokonce svítili zezadu do objektivu. Můžeme ho použít také opačně a místo vlasů s ním vytvořit světlejší přechod na pozadí, ale o tom jsem psal již v minulém článku …

Jak z bílého pozadí udělat černé:

Hezký příklad „kouzlení“ voštinou si můžete prohlédnout na následující fotografii.

Tato fotografie je fotografována na stejném bílém pozadí, jako předchozí fotografie. Ale tím, že jsem světlo umístil z boku (viz. lighting diagram1.) a díky voštině zacílil paprsky v přímém směru pouze na model, aniž by dopadaly na pozadí, jsem dosáhl efektu, že čistě bílá zeď vypadá jako černé pozadí. Na drudém záběru jsem pak použil ještě jedno světlo „kontra“ abych model od pozadí oddělil (viz. lighting diagram 2.). Pro kreativní art-fotografii je možno používat oba typy svícení, dle požadovaného záměru.

 

Pokud fotografujeme celou postavu (nejvíce se tato technika používá při fotografování aktu na černém pozadí), na které mají ostře kontrastovat světla a stíny při zrůraznění svislých linií, pak se nejlépe hodí stripboxy s voštinou, které nám umožňují opět svítit pouze na model bez toho, abychom nasvítili pozadí, které tím pádem zůstává černé – zde platí pravidlo, že čím je stripbox vyšší a užší, tím kreslí tenčí linie. Na postavu se dají používat stripboxy od výšky 120 cm, nejlepší pro nasvícení celého stojícího modelu jsou pak 35x160, nebo 40x 180 cm. Ideální je použití dvou softboxů stejného rozměru umístěných z boků modelu. Pro úplnost přikládám také pár ukázek fotografií, které vznikly na čeném pozadí a jsou nasvícené dvěma stripboxy 140x35 cm s voštinou.

Všechny typy použitých voštinových fitrů naleznete na: www.photoneurope.cz.

Pokud vás focení s voštinou zaujalo, můžete si ho přijít vyzkoušet i na některý z našich workshopů,  Nabídka kurzů na:  www.fotoskoly.cz

         

Poděkování:

Make-up & Hair-styling: Dominika Sochorová

Modelky: playmate Dominika Jandlová

Další články

Další články
Like Líbí se: 7 + | Comments Komentáře: 4 | Views Zobrazení: 24510

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit
Petr Kuchař
2016-02-09 23:30:12
Díky :) pokud by něco nebylo jasné, tak rád doplním ;-)
Martin Kučera
2016-02-05 23:21:05
Jednoduše a přitom výstižně napsané. Díky za tento článek.
Petra Malá
2016-02-04 19:50:57
Inspirativní, děkuji za článek.
Filip Jan
2016-02-04 08:31:18
Pěkně názorný příklad, díky.
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty