ZÁKLADY ATELIÉROVÉ PRÁCE SE ZÁBLESKOVÝMI SVĚTLY

autor

Petr Kuchař

Tyto řádky jsou určeny pro fotografy, kteří začínají pracovat se zábleskovými světly. Ke článku jsem připravil také několik ukázek jak svítit. Začal jsem s jedním světlem ...

Nejprve jsem modelku jsem posadil před obyčejnou zeď a jako hlavní světlo jsem použil cenově dostupný záblesk Photon Digital Master DM-2 400 doplněný o Cool light softbox, který díky své hloubce dává velice pěkné světlo. Protože jsem chtěl výraznější kresbu, tak jsem ho použil bez rozptylky, což dodalo fotografii dramatičtější výraz. Světlo jsem umístil mírně vpravo od fotoaparátu tak, aby dopadalo lehce z vrchu .Tento typ svícení s přechodem pozadí do šedé je kresebný a hodí se dobře pro výtvarnou fotografii, či art.

 

Výsledná fotografie (č.1.) Je sice velice příjemná, ale někdy potřebujeme (případně tak zní požadavek od zákazníka), aby pozadí bylo čistě bílé. V tomto případě máme několik možností, jak pozadí nasvítit.

Pokud má nějaké detaily, či kresbu, které potřebujeme zachovat, pak doporučuji dva obdélníkové, nebo čtvercové softboxy – z každé strany jeden. Pokud fotíme pouze portrét, může postačit i jen jeden softbox – v tom případě je ideální volit stranu tak, aby byl proti hlavnímu světlu. Ovšem pokud fotografujeme již polo-celek, či celou postavu, tak už nám jeden samotný softbox většinou celé pozadí vysvítit nedokáže a směrem k rohům vidíme jemné přechody k šedé. U velkých ploch pozadí někdy nemusí stačit ani softboxy dva a k dokonalému nasvícení je nutno použít čtyř softboxů – mohu vás ale uklidnit tím, že při běžném focení se s podobným problémem určitě nesetkáme.

Druhou možností jak pozadí dokonale vybělit jsou reflektory. Ty většinou stačí na celou postavu dva, popřípadě jeden na polo-celek. Při použití reflektorů nejsou tak jemné přechody, které by byly viditelné směrem k rohů fotografie, ale v místech kam míří střed reflektoru bývá pozadí přepálené, což nevadí, když je požadavek, aby pozadí v podstatě zmizelo, ale dělalo by nám to problém, pokud by na pozadí byla nějaká struktura, kterou bychom chtěli zachovat (v tom případě je lepší volit softboxy). Nevýhodou softboxů je, že jsou poměrně objemné a v menším ateliéru se nám snadno mohou připlést do záběru.

Další úskalí použití reflektorů při nasvícení pozadí, na které si musíme dávat pozor je to, že kromě pozadí můžeme nechtěně snadno přepálit model ze strany (např. ramena, paže, vlasy atd....)

Tomuto můžeme předejít umístěním modelu do dostatečné vzdálenosti od pozadí, což ovšem s ohledem na rozměry ateliéru není vždy možné. Ale i v tomto případě se situace nechá řešit a to použitím Background reflektoru – což je speciální reflektor s jednou prodlouženou stranou, která chrání model před nasvícením a směřuje světelný tok na pozadí za modelem, aniž by sám model byl nasvícen. Tento background reflektor jsem použil i já na další ilustrační fotografii (č.2). Přičemž hlavní světlo zůstalo beze změn. Pozadí jsem tedy přepálil, čímž mi z něj zmizela jakákoliv struktura a zůstala jen čistě bílá. Žádný profesor fotografie by mne za to určitě nepochválil, ale zákazník, který pro e-shop takovýto typ fotografie potřebuje je naprosto spokojený. Na fotografii si také můžeme všimnout, že odražené světlo od pozadí jemně prosvítilo modelku ze stran.

Na třetí fotografii jsem také ponechal jako hlavní světlo Cool light softbox, ale ze zadu jsem na modelku namířil z každé strany jeden komínek, tak aby světlo svítilo zezadu do vlasů a jeho okraj jemně „lízl“ líce – zde je na místě opatrnost, protože, když to trochu přeženeme, tak světlem nakreslíme modelce na tvářích dva lesklé pruhy, které většinou vůbec nemusí vypadat dobře. Tím že je modelka poměrně blízko u zdi, zároveň pomocí komínků řeším pozadí, které je také nasvíceno tak, aby zmizela šedá, nicméně není už tak přepálené, jako na fotografii č.2. a je na něm vidět zbytek stínů. Vzniklá ilustrační fotografie č.3. Není tedy tak kresebná jako fotografie č.1. Ale více plasticky vykresluje model a je vhodná např pro fashion fotografii.

 

Použití komínku na černém pozadí:

 

Další příklad použití komínku jsem udělal tentokrát na černém pozadí. Jako hlavní zdroj světla jsem tradičně použil Photon Digital Master DM-2 400 doplněný o Cool light softbox. Intenzitu jsem nastavil na správný výkon za použití flashmetru. Postavení světla, modelu a fotoaparátu oproti pozadí je názorně vidět na schématu pod výslednou fotografií (č.4.).

 Na fotografii je dobře vidět největší problém, který vzniká při použití jednoho světelného zdroje v kombinaci s tmavým pozadím. Jde o to, že model je v podstatě „utopený“ v tmavé barvě pozadí a některé detaily s ním pak v podstatě splývají, jako třeba vlasy na levé straně nad uchem, kde v podstatě nelze rozpoznat, kde končí účes a začíná pozadí. To způsobuje, že fotka se zdá na první pohled "plochá" a chybí jí rozměr. Jak si s tímto problémem poradit je vidět na druhém schématu.

 

Hlavní světlo, model, i nastavení fotoaparátu jsem ponechal stejné, jako u první fotografie. Přidal jsem pouze další záblesk, (tentokrát postačil ve slabším provedení) Photon Digital Master DM-2 200, ale jako příslušenství jsem použil komínek. Komínek (říká se mu také fokus reflektor) zužuje (fokusuje) světlo ze záblesku na poměrně malou plochu. Je opatřený odnímatelným voštinovým filtrem, který světlo ještě více stahuje do středu . Komímek jsem namířil tak, aby se světlo objevilo z pohledu fotografa za hlavou modelky viz. následující fotografie (č.5.)

 

Zbývá ještě zvolit správnou sílu záblesku u druhého světla s komínkem. Na předchozí fotografii je vidět, že světlo na pozadí je nastaveno na moc vysokou intenzitu a vzniká tak druhý nežádoucí extrém. Při nastavení zadního světla na příliš vysoký výkon opět fotografie nevypadá příliš přirozeně (modelka trochu působí dojmem, že je "vystřižená" a domontovaná k pozadí, ke kterému nesedí). Proto jsem zadní světlo s komínkem ještě stáhl na nižší výkon, aby výsledný přechod umožnil rozpoznat kde model končí a začíná pozadí, na kterém komínek kreslí jemný efekt a umožňuje nám vnímat prostor za modelkou (viz. poslední fotografie č.6.) Vnímání přechodu pozadí je ovšem velice subjektivní, takže doporučuji udělat více záběrů s různou intenzitou světla na pozadí a zvolit pak hodnotu výkonu, která se Vám na výsledné fotografii bude nejvíce líbit. Fotografie jsou bez retuše, pouze s konverzí do B/W.

Jak jsem již napsal výše, jako hlavní světlo jsem použil Cool light softbox (viz. foto). Protože se jedná o novinku v nabídce softboxů, pokusím se ho trochu přiblížit. Tento typ softboxu se skvěle hodí nejen pro všechny typy zábleskových světel, ale jdou do něj pomocí adaptéru umístit 1-3 systémové blesky  a má tedy velice široké možnosti využití. Mechanismus skládání funguje podobně jako u deštníku, což umožňuje velice snadné a rychlé rozložení i složení. Vzhledem k tomu že se snadno skládá a při přenášení zabírá málo místa je často používán i při fotografování v exteriéru. Velikost softboxu je ideální pro portrétní i figurální fotografii. Vnitřní stříbrná plocha softboxu a bílá rozptylka zajistí opravdu bezestínové svícení.
Fotografovat se nechá s použitím rozptylky i bez ní, dosáhnete tak pokaždé jiný charakter světla. Tvrdší varianta bez rozptylky se hodí například pro fotografování módy. Přidávám také jednu fotografii , kde je použita tato tvrdší varianta svícení. Velká hloubka softboxu zajistí jedinečné světlo pro fotografie portrétu.

 

 

Podrobné informace o použitém vybavení naleznete na: www.photoneurope.cz

 

Poděkování:

Modelkám: Playmate Dominice Jandlové a Bláže Hlasové za pózování a

Dominice Sochorové za make-up a hair-styling

Další články

Další články
Like Líbí se: 1 + | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 9787

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

Úpravy fotografií
Paolina
1 0 243926 Patrick Hácha
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty