"Není nutné se honit za dokonalostí, ani technickou, ani uměleckou" říká fotografka Monika Kleinová

autor

Karolína Herzogová

Na úvod bych Vás poprosila o krátké představení Vás a Vaší tvorby.

Od svých osmi let sbírám příběhy a ukládám je do fotografií a slov. Zpočátku jsem se snažila zachytit ten správný okamžik s foťákem Smena a psala své příběhy do notýsku. Postupně jsem přešla od vývojek a ustalovače do Photoshopu a od tužky s gumou ke klávesnici. Nevím, co bylo zajímavější…

Po celá desetiletí jsem zachytávala do obrazů i textů svět kolem mě tak, jak ho spíše cítím, než reálně vidím. Tahle moje cesta nemohla skončit jinde, než v žurnalistice. Ale jen na čas, brzy jsem pochopila, že novinářský svět není o focení a psaní pocitů.

Od té doby jsem si slíbila, že se psaním ani focením nechci nikdy živit. Že budu psát a fotit jen to, co budu chtít já sama tak, abych se za to nemusela stydět. Ale protože se jednalo už v té době o silnou závislost, začala jsem studovat kromě fotografie a Photoshopu i tvůrčí psaní, dějiny umění, malovat olejem, hledat symboliku a její poselství v obrazech starých mistrů. Velkou výhodou je, že takové studium nikdy neskončí a stále v něm objevuji další a další inspiraci.

V posledních letech se snažím své znalosti předávat dalším fotografům na workshopech Fotoinstitutu nebo v mém projektu PhotoFlow. Mám moc ráda lidi, těší mě, když společně tvoříme příběhy. Když každý přidá kousek ze sebe, myšlenku, obraz… Když mezi fotografy funguje komunikace a vzájemná spolupráce, když si během setkání můžeme všichni vychutnat pocit z tvoření a užít si radosti z maličkostí. Když se dotkneme svých duší a přeneseme je do obrazů nebo slov…

 

Na Vašich webových stránkách vidíme poměrně široký rozptyl Vaší tvorby - světy tváří, světy fantazie, světy minulosti... Jaký je Vaším nejoblíbenějším?

Světy emocí. To jsou vlastně všechny světy na mém webu, jen mají jiné pojmenování, aby nebylo všechno v jednom pytli. Ale emoce je to, co bych si moc přála, aby všechny moje světy předávaly a jitřily. Protože bez emocí bychom byli ty nejubožejší bytosti na světě.

Vaše tvorba je spojena především s fotografování portrétů, případně reportáží z Vašich cest. Co u Vás vyhrává?

Emoce a fantazie. Obojí se u mě aktivuje touláním a objevováním dalších míst a lidí. Země je přece plná inspirace na každém svém metru. Vyjdete ze dveří a když se rozhlédnete kolem, uvidíte tolik zajímavého - tváře, výrazy lidí, řeč jejich těla… Do toho vždy zajímavé světlo a úžasnou lokaci. Spoustu galerií. Městská, lesní, vesnická, hradní, lidská… Jen si vybrat, do které vstoupíte pro další inspiraci. Neumím si žádnou z galerií odepřít, takže se ani nikdy nebudu umět vydefinovat, do které škatulky fotografů patřím.

 

A měla jste někdy tendence věnovat se i jinému oboru fotografie - např. krajinářské, wildlife atp.?

Stále mám. Chtěla bych fotit všechno, co galerie života nabízí, ale to bohužel nejde. Krajiny, wildlife, makro, jídlo, produkty… Něco si záměrně nechávám na později, něco cítím, že přijde už brzy. A moc se na to těším. Zase se otevřou brány dalších světů a já budu a úžasem objevovat jejich krásy.

Máte nějakou svoji nejoblíbenější fotografii? A proč?

Mám ráda sérii mých posledních fotografií s názvem Násilím vyvolená. Možná proto, že se to týká příběhu mně hodně blízkého, možná proto, že její nafocení proběhlo s lidmi, které mám moc ráda a bylo nabité mnoha krásnými zážitky. A také že je to příběh vyvolávající emoce. Je složen z několika fotografií, mám ho tak ráda, že jsem z něj udělala minutové video na mém Youtube kanálu Monika Kleinová.

Kdo nebo co Vás inspiruje a jak?

Malíři a sochaři. Nejvíce z nich však italští renesanční malíři a holandští mistři. Jsem na počátku hledání jejich světla, proto možná fotím v poslední době častěji portréty. Učím se na nich pracovat se světlem. Až tohle zvládnu, nafotím třeba Lota a jeho dcery nebo Noční hlídku. Ale je to ještě hodně dlouhá cesta.

Z fotografů je mým velkým vzorem Eugenio Recuenco. Moc bych si přála ho vidět někdy při práci. Musí to být koncert.

Jakou techniku používáte?

Po desítkách let práce s Nikonem jsem přešla od 850 na bezzrcadlovku Sony. Dlouho jsem se nemohla odhodlat, ale rameno a záda pod tíhou zrcadlovky a těžkých objektivů na cestách začaly stávkovat. Teď mám třetinový batůžek a pomalu se s bezzrcadlovkou začínám sžívat. Objektivy mám pevná skla Sony, Zeiss 24, 50 a 80. A na toulačky Tamron 24-75 F 2,8 a jsem s ním spokojená. Studiová světla od začátku používám Photon Europe, nejčastěji trvalá, protože fotím spíš v horších světelných podmínkách a tam bohatě stačí. Hlavně na kurzech a workshopech jsou fajn, světlo vidí hned víc lidí najednou. Všechna světla, záblesky i trvalá, mám bez napájení, přikoupila jsem si k nim baterie navíc a vždycky bylo světla dost. A nikde nesmí chybět mlhovač, ten mě zkrátka baví.

Kdybyste měla zmínit jednu věc (od Photon Europe), které by to bylo a proč?

Trvalé bateriové/hybridní světlo EF-150 a softbox. Baví mě, že si se studiovým trvalým světlem můžu hrát na malíře, podělit se o něj okamžitě s ostatními, nečekat až to blýskne. Psát světlem na vše kolem, cítit se „světlopiscem“.

Co byste poradila začínajícím fotografům?

Nehonit se za dokonalostí ani technickou ani uměleckou. Fotit, co nám dělá radost a neřešit, jestli se to ostatním líbí nebo ne. Hrát si s obrázky, s příběhy… Nebát se vlastní fantazie a kreativin. Protože jak říká můj kamarád, umělecký kovář – Kdo nedělá kreativiny, je mrtvej.

Monika Kleinová

www.monikakleinova.cz

Další články

Další články
Like Líbí se: 0 | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 16683

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

Úpravy fotografií
T.H.
4 0 325287 Rony Rajt
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty