Igor Mikula: "Nie vždy platí, že čím je zložitejšie fotenie, tým je fotka "lepšia" a "úspešnejšia."

autor

Karolína Herzogová

Dnes vám přinášíme zbrusu nový rozhovor s naším nejznámějším wildlife fotografem, Igorem Mikulou. Rozhovořil se jak o samotném focení, zážitcích z cest, tak i o technice, kterou na svoje dobrodružné cesty bere a bez které by se neobešel.

Igore,  jste jednou ze stálic wildlife fotografie, se kterou už roky sbíráte ceny jak v ČR, tak v zahraničí. Jaký jste ale oslavil největší úspěch? Co je pro vás v kariéře dosud to nejdůležitější?

Za svoj zatiaľ najväčší úspech považujem výhru v súťaži Australian geographics nature photographer of the year v kategórii Animal portrait. Čo sa týka môjho kariérneho rastu, na ten si nijak zvlášť nepotrpím. Mám rád prírodu a robím to, čo ma baví a naplňuje. Ak to niekto ocení, je to príjemná pridaná hodnota a samozrejme ma to poteší.

Kromě wildlife fotografie se věnujete i focení v interiéru. Byl to přirozený postup z Amazonie do ateliéru? :)

Raz som sa vám takto predieral hustou amazonskou džungľou kdesi v Ekvádore. Zrazu sa mi zatmelo pred očami, na chvíľu som stratil vedomie, a keď som sa prebral, sedel som v (a)Ateliéri. Ale nie, vždy som chcel fotiť portréty. A čím viac som cestoval a stretával sa s rôznymi zaujímavými ľuďmi, tým viac ma lákalo zakomponovávať do svojej tvorby aj ich. Najprv som teda skúšal portréty na cestách, a keď som nebol na ceste, tak som sa presunul do ateliéru a skúšal fotiť tam. Takže áno, ten postup bol celkom prirodzený.

S jakou technikou fotíte nejčastěji?

Wildlife fotím prevážne technikou Canon, ale nejaké objektívy mám aj od druhovýrobcov, trebars od Laowy alebo Tamronu. Čo sa týka Ateliérového fotenia, používam studiovou techniku Photon Europe,a to konkrétne napríklad: zábleskové světlo DPL pro V 400ws, dále studiové záblesky DM-4 Studio Flash a DM-6 Studio Flash. Pak DEEP BOX 120cm, outdoorový softbox K-120 a kovové stativy JB 250 a rádiový odpaľovač TRS-V.

Jaký kus techniky, kterou jste právě jmenoval, pro vás ve focení znamenal největší posun?

Jeden z najväčších posunov pre mňa bolo začať fotiť s objektívom Laowa 15mm f/4 Wide Angle Macro. Čo sa týka štúdiového vybavenia, som začiatočník, takže dá sa povedať, že som na štarte. Ale keď to náhodou niekam dotiahnem, môžeme o tom urobiť samostatný rozhovor :-)

Jaké místo, které jste dosud navštívil, ve vás zanechalo největší stopu a proč?

Neviem to úplne takto konkretizovať. Každé je iné a niečim fascinujúce a zaujímavé, preto tej príprave venujem také množstvo času. Ale asi najintenzívnejší zážitok som pociťoval pri ceste do Panamy. Je to podmienené asi aj tým, že to bolo moje, ako sa u vás povie, tenkrát poprvé. A to sa človeku vždy vryje do pamäti, či už pozitívne, alebo negatívne. V mojom prípade veľmi pozitívne.

Měl jste někdy na expedici strach? Z čeho, proč?

Vyložene strach asi ani nie. Skôr obavy, že sa niečo nepodarí nájsť alebo vyfotiť a pod. Ale že by som mal pocit, že mi niekde hrozí nejaké nebezpečenstvo alebo ujma, to asi nie. Všade boli ľudia viacmenej milí a snažili sa skôr pomáhať, či už sa jednalo o južnú a strednú Ameriku, Áziu alebo Afriku.

Dá se wildlife fotografií uživit? :)

Myslím, že dá, ale to zatiaľ nie je môj prípad.

Jaká fotka je pro vás nejvzácnější? A proč?

Nemám akože nejakú jednu obľúbenú fotku. Za každou je nejaký príbeh a vynaložené úsilie, či už väčšie, alebo menšie. A nie vždy platí, že čím zložitejšie fotenie, tým je fotka  “lepšia“ alebo  “úspešnejšia“.

Jaké plánujete výpravy? A jak Vaše cestování, potažmo práci, ovlivnil koronavirus?

Vzhľadom k situácii sa asi zatiaľ budem motať len po okolí. No hneď, ako sa to uvoľní, niekam vyrazím. Ale kam, to je ešte vo hviezdach. Práve v období koronavírusu som mal byť na Kostarike, v Paname a Ekvádore, takže áno, moje cestovné plány to ovplyvnilo určite a celkom dosť. Čo sa týka práce, tam som nejakú veľkú zmenu nezaznamenal.

Na závěr bych se Vás chtěla zeptat na projekt, kterého jsem si všimla na Vašich webových stránkách - WeActNow, kdy se do pomoci hořícím pralesům zapojili herci z Dejvického divadla. Jak jste se k tomuto projektu dostal?

K tomuto zaujímavému projektu ma prizval môj kamarát, fotograf a zoológ Vít Lukáš.  Samotné fotenie prebiehalo pohodovo. Je príjemné vidieť, že ani ľudom z hereckej brandže nie je osud našej planéty, ktorá musí dennodenne odolávať negatívnym vplyvom zapríčinených ľudskou činnosťou, ľahostajný.

Jaká by byla rada, kterou byste věnoval všem začínajícím wildlife fotografům?

Dobiť si baterky a sundat krytku.

Další články

Další články
Like Líbí se: 0 | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 54761

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

Úpravy fotografií
ANN matrix
2 0 312332 Jojo Hasilla
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty