"Nepotřebuji jezdit za fotkou na druhý konec světa, můj fotosvět je o lidech z Česka a Slovenska," říká Zdeněk Kukula

autor

Petr Kuchař

Zdeněk Kukula se věnuje jak fotografování, tak natáčení. Se stejným zaujetím a vášní fotografuje jak svatby, tak i ikonické vinné lahve. Vína, která se mu mihla před objektivem získávají celosvětová ocenění. Takové fotografické zaměření by se snad někomu mohlo zdát zvláštní, nicméně jen do té doby, než zjistíte, že pochází z Mekky vinařského kraje - Hodonína. V následujících řádcích vám tak přinášíme rozhovor o svatbách, úskalí natáčení ale i fotografování a především o tom, jak zajímavé, ale i náročné, je fotografování skla.

Kdo je vlastně Zdeněk Kukula? Jak byste vystihl svoji dosavadní práci v oblasti fotografie a videa?

Fotím převážně svatby a produkty. Být svatební fotograf je má vysněná práce. Jsem blízko jedněm z nejšťastnějších událostí v životě lidí, momentu, kdy zakládají rodinu. Pořád sleduji trendy ve světové svatební fotografii a každý rok se posouvám dopředu jak technikou, tak svými dovednostmi. V produktové fotografii jsem se specializoval na focení vinných lahví, protože žiji ve vinném regionu (Hodonínsko, jižní Morava - pozn. red.). Během dvou let jsem tuto svou dovednost dotáhl k dokonalosti, láhve si u mě nechávají fotit vinařství, která sbírají ty nejlepší celosvětové ocenění.

Co Vás přivedlo k fotografování?

Vždy mě fascinovalo zachytit svět tak, jak jej vidím. Nastavím si správně kompozici, foťák, sleduji světlo a spoušť. Hotovo. Vzpomínka jak jsem ji vnímal v daný čas je zvěčněna, můžu se o ni podělit s ostatními.

Na Vašich webových stránkách se dočteme, že fotografujete od svateb, přes glamour až po vinné lahve, ale jaký obor je Váš nejoblíbenější a z jakého důvodu?

Svatby fotím nejraději. Jsem mezi lidmi a i když někdy neznám jediného člověka, snažím se být maximálně přátelský. Mám svůj způsob, jak do takového kolektivu zapadnout a téměř z každé svatby pak slyším, jak jsem byl jedním z nich, ze svatebčanů, že se vůbec necítili vedle cizího člověka, ale jakoby mě znali už dlouho.

Věnujete se i videu, co u Vás vyhrává? Fotografování nebo natáčení? A jaká vidíte největší úskalí a naopak největší výhody u jednoho i u druhého?

Obojí má své plusy a mínusy. Video je sice pracnější, ale ten okamžik dle mě dokáže vystihnout lépe. Díky videu vidíme probíhající děj, lidské emoce, není to zmražení jednoho okamžiku. A to, myslím si, má větší váhu, než fotka. Když po delší době potkám ženicha s nevěstou, kterým jsem natáčel svatební video, povídají jak jej viděli snad už tisíckrát a že je to snad nikdy neomrzí. Úskalí - je potřeba kvalitní vybavení, to něco stojí. Je třeba obraz stabilizovat. Pak to vše zase něco váží a tu váhu máte v rukou téměř celý den. Když natáčím, nejsem pouze kameraman. Jsem zároveň i režisér a střihač. Musím si plánovat přímo na místě sérii scén, které pak budu stříhat na sebe. Každý záběr musí mít jinou velikost, to je základ skladby střihu. Tyto dovednosti mám díky sestře, která studovala kameru na FAMU.

Již jsme zmínili, že fotografujete vinné lahve a že se na ně speciálně zaměřujete. Co Vás k rozhodnutí stát se fotografem skla? Je takové focení těžší než klasické a proč?

Jelikož bydlím v Hodoníně, spousta vinařů z jižní moravy jsou moji spolužáci, přátelé, klienti kterým jsem fotil nebo točil svatbu. Začalo to jednoduchým: "Zdeňo, pošlu ti dva kartony lahví, vyfotíš mě je na eshop?" Odpovídám "Jasně, bez problémů". Začnu fotit a při prvních fotkách začínám poznávat, že to vůbec neumím a taky, že na to nemám vybavení, které je potřeba. Fotit vinné láhve je velice těžké. Láhev je ze skla, je tedy správně pracovat s intenzitou všech světel, aby se v láhvi neodrážela místnost, ve které fotíte. Vlastně hromada práce je jen při eliminaci odlesků. Pak zde máme průsvitnost, kdy každá láhev je originál a prosvítá jinak, než předchozí. Samostatnou kapitolou jsou etikety, které mají často prvky, které focení znesnadňují. Lesklost, průhlednost, průsvitnost, 3D reliéf, zlatá/stříbrná ražba. Třešničkou na dortu jsou pak různé lesklé samolepky v podobě medailí ze soutěží. Láhev je někdy potřeba vyfotit 3x a pokaždé s jiným světlem, fotky pak ve photoshopu poskládat dohromady. Zabere to čas jak při focení, tak při postprocessu, ale kvalitní výsledek je důležitý.

Jakou techniku je třeba použít, aby tak dokonalá fotografie vznikla?

Fotím značkou Nikon, od roku 2007 mám už 4 různá těla, poslední je Nikon Z6. K tomu používám 5 objektivů, 3 pevná skla s ohnisky 35, 85, 135mm a zoomy 24-70, 70-200mm. Nedílnou součástí focení jsou záblesky, protože světlo je pro mě druhá nejdůležitější věc na fotce. K tomu využívám 2 bateriové přenosné záblesky Photon Europe HD610. Nedávno jsem jeden utopil při focení v lomu, naštěstí mě někdo poradil abych jej ihned vysušil při teplotě 50°C v troubě a zkusil poslat na opravu a povedlo se! Světlo funguje precizně dál. Fotoateliér mám vybaven 4 zábleskovými světly Photon Europe DPE II - 600 STUDIO FLASH. Díky odpalovači si můžu měnit intenzitu ve 3 různých skupinách. Můžu si jedním zábleskem vyfotit produkt a druhým jen bílé pozadí a díky tomu si produkt jednoduše odmaskovat. Skládací softboxy Photon Europe používám v terénu přes 6 let, pořád fungují, pořád se skládají rychle a bez problémů. Od Photon Europe mám veškeré vybavení ateliéru, od úchytů pozadí, přes papírové role, stativy, stojany, svorky, softboxy, voštiny, reflektory. Asi je vše vyrobeno v Číně, důležité ale je, že tato kvalita je funkční. Zkoušel jsem i ještě o něco levnější vybavení, ale to se někdy nedalo použít pro svůj účel ani jednou. Byl jsem nucen to vybavit a koupit kvalitnější. V tom je pro mě tato značka jedinečná - přesně ten kompromis mezi kvalitou a cenou, který potřebuji pro svou práci, doporučuji.

Máte nějaký sen, co byste si chtěl nafotit?

Po chvilce přemýšlení - ne, nemám. Plně mě naplňuje právě to, co fotím a nepotřebuji jezdit za fotkou nikam na druhý konec světa. Můj fotosvět je o lidech z Česka a Slovenska.

Máte nějakou svojí oblíbenou fotografii (případně proč právě tu)?

Jednu z mých nejoblíbenějších svateb jsem fotil na zaprášeném rozpadlém zámku v Holíči. Byly to předsvatební fotky, které se pak promítaly na svatbě spolu s video-interview a jako celek to sklidilo obrovský úspěch. Svatebčanům tekly slzy jak hrachy. Součástí toho byla jedna výjimečná fotka. Na velmi zaprášené široké chodbě zámku byly 3 měděné staré kádě. Řekl jsem nevěstě, aby do jedné vlezla. Ve vlasech měla závoj a nahoře oblečenou jen podprsenku. Dal jsem jí instrukce ať natáhne ruce do stran na káď a podívá se z okna. Komponoval jsem tak, aby káď zakrývala podprsenku a nevěsta vypadala jako nahá. Byla moc krásná, elegantní a decentní.

Tenkrát se mi to povedlo. Vytvořit a zachytit tento jeden okamžik.

Co je podle Vás na fotografování to nejdůležitější? Co byste poradil naprostému začátečníkovi?

Sbírat zkušenosti. Fotit co nejčastěji, ale přitom tak, aby to bavilo. Pořád se zlepšovat. Dávat své fotky podrobit kritice a pak se díky ní posunout o krok dále. Vyfoť, vystav, ponauč se, vyspi se a znova. Být dnes úspěšným fotografem znamená mít zajištěný taky kvalitní marketing. Bez pořádné webové prezentace, dohledatelnosti, investování do reklamy se o vás nikdo nedozví ať jste sebelepší fotograf.

Další články

Další články
Like Líbí se: 0 | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 707

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

Úpravy fotografií
Houba BW
1 2 322709 Lukáš Pavelka
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty