Fotograf krajin i krojovaných slavností - Marek Musil "...ta obrovská vnitřní touha vás donutí čekat v zimě po pás ve sněhu

autor

Petr Kuchař

Marek Musil se specializuje na fotografování svateb a krojovaných hodů, ale nebrání se ani ostatním oborům fotografie. Jeho obrovskou vášní je krajina, která v jeho tvorbě zaujímá zásadní postavení.

Hluchý fotograf a slepý harmonikář. Jak jste na to proboha přišel? :) Je to chytlavé, ale fotíte skvěle a na harmoniku hrajete taky určitě bravurně…

To byl takový vtípek, který jsem vepsal pod název mého webu marekmusilfoto.cz, když jsem si v roce 2011 dělal stránky. Asi jsem tím chtěl říct, že se snažím nebrat přehnaně vážně, jelikož kdyby to byly dvě osoby, nemělo by to na kvalitu jejich práce vůbec vliv. Když to spojíte do jednoho člověka, máte problém.

Vyrůstal jste na Jižní Moravě, jak to poznamenalo Vaší tvorbu?

Jižní Morava je můj domov a mám to tady neskutečně rád. Od malička jsem chodil v kroji a někdy od šestnácti do dvaceti se hodů účastnil naplno jako stárek. I to je důvod, proč mám blízko k fotografování krojovaných hodů, jelikož mě to vždy vezme o těch deset let zpátky v čase.

Jakto, že jste místo cimbálu skončil u harmoniky a focení?

Bylo mi tak šest let, když jsem zavnímal, že kdykoli strýc vezme akordeon do ruky, rozproudí se zábava a všeobecné veselí. Přišlo mi fascinující, že hraje každou rukou úplně jinak a nemusí se ani dívat, přičemž harmonika v součtu vydá zvuků skoro za celou kapelu. A taky jsem v té době nikdy neviděl kohokoli hrát na elektrickou kytaru, takže mi harmonika přišla jako nejvíc cool nástroj na světě.

K focení jsem měl vnitřně velmi blízko snad odjakživa. Oproti harmonice mě v tom ale rodiče nepodporovali, takže na první pořádný foťák jsem si počkal až do roku 2011.

Kdyby jste si měl vybrat buď harmonikářství nebo fotografování, čeho byste se vzdal raději a proč?

Dělá mi radost hrát, ale skoro stejně rád se dívám na ostatní muzikanty, popřípadě s nimi zpívat. Ta radost z činnosti a ze sledování je pro mě v tomto případě skoro stejná, zatímco u focení spíš začnu přemýšlet, proč má sakra ty fotky lepší než já. Takže ač nerad, vzdal bych se harmoniky.

Co fotíte nejraději? Svatby, zakázky, krajinu nebo pravé moravské hody?

Každý obor představuje jinou výzvu a jiný přístup k focení. I ve fotografii podle mě platí, že hlavním způsobem, jakým se dá posouvat dopředu, je opakované vystupování mimo komfortní zónu. Zaměřit se na jeden malý obor je sice fajn, nicméně po nějakém čase člověk tak trochu upadne do stereotypu a stagnuje. Focení krajiny je pro mě ale naprostá srdcovka.

Je v tom nějaké kouzlo, když se vzbudíte dříve než všichni ostatní a vyrazíte vstříc úžasnému východu slunce. Kvůli focení jedete v noci do neznáma, jdete pěšky kilometry navíc a čekáte klidně hodiny. Jediný, co vás žene dopředu, je vidina, že tam na vás někde čeká úžasná krajina. Že dnes možná budete jediní, kdo tohle místo v danou chvíli uvidí. Že na vás možná čeká moment, který se vám zaryje hluboko do srdce a už ho odtud nikdy nedostanete. Mrznete, ale ta obrovská vnitřní touha vás donutí čekat v zimě po pás ve sněhu, ztratit se a skoro se i bát.

Jakmile se ale začne zvedat opona noci a odhalí svět v tom nejlepším světle, víte, že ten moment za to opravdu stál.

Která zakázka byla pro Vaši kariéru dosavadně nejdůležitější?

Určitě ta první – focení krojovaných hodů ve Velkých Pavlovicích 2012. Systematicky jsem se tehdy věnoval focení jen něco málo přes rok a dodnes se asi divím, že si mě krojovaní pozvali. Fotky tehdy sklidily obrovský úspěch, nicméně když se na ně podívám dnešním pohledem, skoro bych se za ně mohl i stydět. Každopádně abych vysvětlil, čím byla tato zakázka tak výjimečná – kromě toho, že byla první.

Poznal jsem na hodech ve Velkých Pavlovicích půvabnou dívku, se kterou jsem začal kamarádit, abych se do ní později zamiloval a nakonec si ji vzal. Když se na to zpětně podívám, byla to ta nejlepší věc, která mě kdy potkala.

Strávil jste nějakou dobu v USA, kde jste se věnoval fotografování krajiny. Je Vám blíž Morava anebo USA?

Těžko se mi to srovnává, protože zatímco Morava je vždy dostupná, pracuji tady a zažívám i běžný život, Ameriku mám vždy spojenou s velkým dobrodružstvím. Kdybych si měl vybrat, kam zítra pojedu, určitě by padla volba na USA. Kdybych si měl vybrat, kam se natrvalo vrátím, volba by padla na Moravu.

Viděl jsem nejslavnější kaňon na světě, chodil po písečných dunách, z pobřeží vulkanického původu sledoval západ slunce nad Pacifikem. Viděl jsem nejmodřejší jezero a Mléčnou dráhu tak jasně, že se mi zatajil dech a ztratily slova.

Prožil jsem neskutečný chvíle s mojí ženou – smáli jsme se, až jsme brečeli, dojímali se, usínali spolu pod hvězdnou oblohou uprostřed lesa. Díky tomu, že jsem viděl kus světa, nemusím smutně říkat: „Vždyť my to tady máme taky krásný.“ Můžu pyšně a se vztyčenou hlavou říct: „Máme to tady krásný“, protože vím, jak to vypadá jinde a vím, že se nemáme za co stydět.

Jakou techniku při fotografování používáte?

Používám fullframe fotoaparát Pentax K-1, což už je samo o sobě celkem netypické. V objektivech preferuji pevná ohniska 11, 15, 35, 50, 85, doplněné zoom objektivem 70-200. Mám 6 blesků, ale většinou si vystačím se třemi až čtyřmi. Používám řadu různých softboxů, deštníky i po domácku vyrobený beauty dish, který ale teda stojí celkem za nic. V současnosti se poohlížím po již profesionálním stříbrném beauty dishi s průměrem 40 centimetrů.  

Popsal byste některé ze svých nejoblíbenějších fotografií? Proč pro vás tolik znamenají? A měl jste každou promyšlenou předem?

Každá fotka určitě promyšlená předem není. V tom se mi hrozně líbí focení krajiny, kde sice máte v rukou pozici, kompozici, ohnisko a postprodukci, ale samotné podmínky jsou mimo sféru vlivu. Prostě takové ber, nebo nech být. Jen občas si jdete pro vyloženou pecku, většinou je to prostě úplně na blind. Už jsem zažil krásné podmínky, ze kterých nakonec nic nebylo, i situace, kdy se špatné počasí rozvinulo do naprosté nádhery. Zažil jsem nečekaně krásné východy slunce, stejně jako nádherné rozzáření oblohy půl hodiny před východem, proti kterému byl samotný východ jen chudý odvar.

Někde na pomezí fotek mimo sféru vlivu a aranžované fotografie jsou snímky, které kombinují pečlivou přípravu a dobré podmínky – jako například snímek novomanželů s měsícem v pozadí, které vyžadují přípravu, plán, najití místa, koordinaci příjmu alkoholu se správným momentem pro focení a řadu dalších.

Jednou z mých velmi oblíbených fotografií je zimní snímek z průsmyku Passo di Giau v italských Dolomitech. Možná se mi daný moment zaryl tak hluboko pod kůži z důvodu, že jsem si tenkrát focení hrozně protrpěl. Na osvícení vrcholků hor jsem tehdy v kompletně promáčených botách čekal skoro tři hodiny. Chtěl jsem to několikrát vzdát, protože jsem už vůbec necítil prsty, ale v momentě, kdy se to odehrálo, všechno to do sebe zapadlo. Věřím, že podobné momenty se zaryjí hluboko do duše a navždy člověka změní.

Kdybyste měl vypíchnout jedinou věc, která je důležitá pro každého, ať už začínajícího nebo profesionálního fotografa, která by to byla?

Je to omleté, ale za mě je stejně jako v každém jiném řemesle důležitá pokora – že to, co znám, není zdaleka tak důležité, jako to, co neznám. Že nikdy není pozdě, že za běžné chyby se nestřílí a že obava z výsměchu od ostatních není to, co by kohokoli mělo brzdit.

Další články

Další články
Like Líbí se: 0 | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 39728

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

Úpravy fotografií
Knihovna v klášteře Broumov
1 0 319155 Jiří Kopinec
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty