Nové vychytávky u bateriových blesků a tipy na záblesková světla

autor

PetrK

Plánujete si vybavit ateliér, nebo se zajímáte o nějaké bateriové světlo na ven? Pak jsou následující postřehy a tipy určeny právě pro vás.

Foto & text: Petr Kuchař

   Úvodem se musím přiznat, že když jsem se dozvěděl, že nová bateriová světla Photon Europe NEW HD-TTL-610 budou dražší, protože budou nově vybavena funkcí TTL, byl jsem k jejich prodejnosti značně skeptický. Říkal jsem si, že málo kdo bude chtít zbytečně připlácet za funkci, kterou má většina systémových blesků. TTL využívají převážně reportážní fotografové, a už ne tolik tradiční cílová skupina fotografů, kteří používají záblesková světla. Vím, že tito kolegové se věnují  především figruální fotografii, kde se automatické režimy zpravidla nepoužívají. Pak jsem se začal zajímat, k čemu někteří renomovaní profesionálové v zahraniční tuto funkci využívají, jejich postupy jsem si vyzkoušel a přiznám se, že jsem změnil názor a pro určité situace si dokonce tuto funkci velmi oblíbil.



3 výhody zábleskového světla s TTL režimem

Fotografování reportáže a street-foto
-Pokud patříte k fotografům, kteří fotí svatby, street-foto, sport, či dokumentují různé události, které se odehrávají rychle a nelze je opakovat, pak je pro vás světlo s režimem TTL ideální volbou, stačí tuto funkci aktivovat, případně dle použitého příslušenství (softbox, deštník, atd. …) udělat vhodnou korekci EV a pak už se jen věnujete focení, aniž by jste řešili světlo.  Automatický režim se postará, že budou všechny pořízené fotografie správně nasvícené. V tomto případě je potřeba upozornit, že pro správnou expozici je potřeba vždy počkat, než se s větlo po předchozím záblesku znovu naplno dobije. Ovšem díky tomu, že NEW HD-TTL-610 má kratší čas znovu-dobití, než všechna konkurenční světla na trhu to není žádný problém. Osobně tuto funkci nejvíce oceňuji  především při focení street-foto, kde nemám v podstatě žádný čas na měření a regulaci světla a musím být při fotografování velice pohotový, pokud mám zachytit neopakovatelné okamžiky a atmosféru pouličních příběhů.
Světlo může používat i laik
-U klasických zábleskových světel, které TTL nemají, je potřeba, aby fotograf měl alespoň základní znalosti jak světla používat (jak správně nastavit požadovaný výkon atd. …), jinak se snadno může stát, že fotografie pořízená s pomocí zábleskového světla dopadne hůř, než kdyby fotku vyfotil bez použití záblesku. Použití světla s režimem TTL v podstatě žádné speciální znalosti nevyžaduje. TTL jen zapnete, uděláte testovací fotografii, pokud se Vám zdá moc, či málo exponovaná, tak provedete korekci pomocí EV a pak už se o nic nestaráte a fotíte jako v 1. případě.
Ušetříte čas při změně clonového čísla
-Předpokládám, že předchozí dvě varianty jsou všem čtenářům známé a nebudu je tedy rozvádět do detailů. Naproti tomu u této třetí výhody TTL režimu se pozastavím a trochu se u ní zdržím. Jedním z důvodů je i to, že reportáž nefotím tak často, jako komponované figurální fotografie v exteriérech, při kterých rád využívám vycházejícího, či zapadajícího slunce, pro které mám velkou slabost.
   Jedním z úskalí tohoto typu fotografií je, že západ i východ slunce probíhá poměrně rychle (zvláště v exotických zemích blízko k rovníku, kam s oblibou jezdím fotit kalendáře apod. …).    Kdo už fotil v podobných podmínkách, jistě nám potvrdí, že se nezřídka se stane, že cesta na vybranou lokaci trvá i několik hodin (je tedy navíc potřeba započítat i časovou rezervu), mnohdy ve velkém horku. Dále věnujete minimálně hodinu vytvoření stylingu a líčení … a nakonec, když je vše připraveno, čekáte, než slunce začne zapadat. Pokud jsme si dali časovou rezervu moc velkou, může bých nejtěžším úkolem udržet model svěží do začátku focení. A pak když konečně padne „zlatá hodinka“ a můžeme tvořit, tak zjistíme, že „hodinka“ v reálu trvá cca. Jen 25-35 min. A pak už je takové šero, že se nedá fotit ani na Clonu 1,2.  (Jistě se světlem můžeme fotit i v úplné tmě, ale přijdeme tak o scenérii v pozadí, čímž by cestování na unikátní lokace zcela postrádalo smysl).
  Pokud jsme tedy přípravou strávili tolik času a úsilí, má pro nás každá minuta, kterou můžeme věnovat vlastní tvorbě cenu zlata. U běžného bateriového zábleskového světla bez TTL postupuji tak, že si změřím expozici, udělám několik testovacích fotografií a korekcí světla, než se mi výsledek líbí (což zabere dejme tomu 3-4minuty) a pak v klidu fotím a věnuji se kompozici.
   Problém vzniká, když si řeknu, že bych si chtěl záběr nafotit na různá clonová čísla (například fotím na f8, pak bych chtěl zkusit pár snímků na f1,8, po-té na f16 a nakonec se vrátit znovu na F8 a dát si další záběr). V ten moment vyvstává velký problém, že pokud 3x během jedné kompozice měním clonu, zdržím se cca. O 10 minut samotným nastavováním intenzity světla, pokud to udělám u každé kompozice, tak budu v podstatě pořád seřizovat intenzitu světla a na vlastní komponování fotografií a práci s modelem mi zbyde jen minimum času.  
   Jistě, někdo z nás si možná řekne – žádný problém, tři stisky (nebo10 pootočení, jemně, nebo 1 pootočení skokově) ovladače je jedno clonové číslo, potřebuji snížit o 4 clony, tak kliknu 12x (pootočím 40X/4x, jak u kterého typu světla) a neřeším …   ano to sice teoreticky funguje, ale v praxi kdy díky slunci navíc špatně vidíme na ovládací panel se mi tento postup ani trochu neosvědčil, když takto měníme výkon „na slepo“ snadno stane,  že si intenzitu úplně rozhodíme a musíme ji znovu nastavit od začátku, ideální cesta tudy tedy také nevede. Pokud tyto zkušenosti shrnu, tak v případě, že máme jen klasické světlo bez TTL doporučuji promyslet, s jakou clonou primárně chce pracovat, nafotit s ní všechny zamýšlené kompozice a teprve v případě, že mám zbyde čas, začít experimentovat se změnou clony a regulací světla. K výše uvedenému je nutno ještě podotknout, že minimálně v poslední třetině fotografování se dostaneme do situace, kdy světlo začne  velice intenzívně ubývat/přibývat a pak začne být regulace záblesku (případně i korekce clony, či ISO) po každých 2-3 záběrech nutností, což nás připraví o spoustu času.
  Naproti tomu použití zábleskového světla   NEW HD-TTL-610 se zapnutým režimem TTL nám ušetří spoustu cenného času, který můžeme věnovat dotažení detailů v kompozici, a tím posuneme své fotografie o další level výš, protože kromě případné korekce EV nic dalšího nastavovat nemusíme.
   V praxi postupujeme tak, že zapneme TTL, nastavíme si např. Clonu  f8, uděláme testovací záběr, zkontrolujeme světlo, provedeme případnou korekci pomocí EV a pak se už jen věnujeme fotografování samotnému a práci s modelem, clonu si měníme na fotoaparátu podle potřeby , neztrácíme s tím žádný cenný čas a kdykoliv se pouhým pootočením kolečka vracíme na výchozí hodnotu f8. Jdyž to shrnu, jak moc jsem byl k zavedení TTL u záblekových světel zpočátku skeptický, teď uznávám, že tato nová funkce je naprosto GENIÁLNÍ a při při tomto typu focení ji rád využívám. Je ovšem potřeba upozornit, že je potřeba dávat pozor, poku fotíte přímo proti slunci – v tomto případě nemusí fotoaparát měřit expozici přesně, zde platí, že čím modernější přístroj, tím lépe se s měřením popere.


   Pro názornější ukázku jsem pro Vás u nás na schodech (jak můžete vidět na backstage foto)  cvakl testovací fotografie, kte je stejná slečna na schodech jednou zvěčněna na clonu f8 a podruhé na f1, 2, jak vidíte, expozice sedí (aniž bych dělal cokoliv víc, než pootočil kolečkem na fotoaparátu) a získal jsem ohromný prostor pro kreativitu, protože mohu během zlomku sekundy měnit ostré pozadí za zcela rozostřené atd. ...

 


    Druhou testovací fotografii u řeky jsem záměrně pořídil v největším možném rozsahu clony. První je tedy focena na f16 a druhá na f1/2. Jak vydíte na změně hloubky ostrosti a tonality pozadí, prostor pro kreativní tvorbu získaný použitím TTL režimu je opět obrovský a dvě fotografie, které mohou být pojaty naprosto rozdílně  od sebe může dělit jen pár sekund a pootočení ovladače clony na fotoaparátu, což bylo u starých typů zábleskových světel bez TTL naprosto nemyslitelné.



(Pozn. U nižších clonových čísel je někdy potřeba použít ND fitr, osobně používám ND8 a ND16, což vyžaduje určitou zručnost, protože se s ním hůře ostří a může mít i negativní vliv na kresbu)


Fotíte produktovou fotografii?  S funkcí Photoshop mask ušetříte spoustu práce a času!

U vyšších tříd světel Photon Europe, konkrétně u bateriových NEW HD-TTL-610 a HD- HSS-601, nebo síťových MSN HSS-TTL přibyla nová vychtávka - Photoshop mask function, kterou velice ocení všichni fotografové, kteří potřebují mít čistě bílé, šedé … jednobarevné pozadí. Jedná se v podstatě o dokonalé a rychlé vytvoření ořezové masky pro váš Photohop.
  Pokud fotíte tvarově složitější produkty, nebo třeba kolekce oblečení na modelu a zadání je, aby pozadí bylo čistě bílé a bez stínů, jistě mi dáte za pravdu, že fotograf mnohdy tráví mnohem více času otravným vyřezáváním objektu, aby za něj mohl dát pozadí čistě bílé, než vlastním focením. Tomu je s geniální funkcí Photoshop mask konec! Světlo teď udělá všechnu zdlouhavou práci za vás.
A jak na to?
Stačí použít některé z výše uvedených světel (minimum jsou dvě světla) + kompatibilní radiový vysílač od stejného dodavatele.
Aktivovat  Photoshop mask function
Rozdělit světla do dvou skupin. Skupina 1. Bude klasicky nasvěcovat fotografovaný objekt, aby měl správnou expozici. Skupina 2. Bude nasvěcovat pozadí, tak aby bylo silně přeexponované (tím pádem vypálené a čistě bílé), zatím co fotografovaný objekt bude nenasvícený a černý jak bota.
V menu zábleskového světla je nutné odpálení 1. a 2. skupiny
Fotoaparát je potřeba nastavit na sekvenční snímání
Fotoaparát je nutno upevit na stativ (a ideálně odpalovat dálkovou spouští), aby nedošlo k posunu mezi oběmi fotografiemi. (při fotograování osob je lepší, používat z tohoto důvodu spíše statické pózy)
Pak už jen zaostříme a klasicky exponujeme :)


Teď si osvětlíme k čemu po stisknutí spouště dojde:
Fotopaparát neudělá jen jeden snímek, ale dva snímky za sebou. (viz. ilustrační obrázek). Při první expozici bleskne pouze přední světlo, které nám udělá fotografii se správně nasvíceným objektem, ale včetně rušivých stínů a přechodů na pozadí. Při druhé expozici, bleskne pouze zadní světlo, takže produkt bude černý, podexponovaný a pozadí dokonale čistě bílé, což nám vytvoří dokonalou černou siluetu objektu na bílém pozadí, ze které jedním kliknutím v Photoshopu vytvoříme dokonale přesnou ořezovou masku, kterou použijeme na první fotografii správně exponovaného objektu a rušivé pozadí u něj pomocí ořezové masky vymažeme (popřípadě nahradíme pozadím z fotografie druhé). A zde se již můžete podívat na výsledek:


   Pro úplnost ještě dodávám, že tato funkce zábleskového světla umožnuje vytvoření nejen dvou, ale dokonce šesti různě nasvícených záběrů za sebou, což ovšem dokáží využít pouze ti nejkreativnější z nás. V praxi totiž obvykle vystačíme se dvěmi skupinami světel. Na menší produkty se nejčastěji používají dvě světla (jedno z předu a druhé zezadu) a na větší 2+2 světla (po dvou vpředu i v zadu).

A ještě jedna vychytávka – funkce Delay:
Funkce Delay (zpoždění) je určena pro focení s nastavením dlouhého času závěrky. Například: při nastavení závěrky na 1 minutu, můžete nastavit funkci zpoždění na 30s, takže světlo bleskne po uplynutí 30s od otevření závěrky.
Tuto funkci můžete využít například při focení light-paintingu, uděláte to třeba tak, že modelce dáte do ruky malý zdroj světla kterým pohybuje, ten vám nakreslí na fotograii světelnou malbu, která bude rozmazaná dlouhým časem - krátká expozice, pak zachytí a „zmrazí“ nerozmazaný model.

Baloon outdoor softbox
V nabídce softboxů Photon Europe se aktuálně objevila novinka, která mne opravdu baví a která určitě stojí za zmínku.
 
  Doposud jsem při fotografování venku v exteriérech používal zpravidla skládací outdoorový beauty dish, deep box, big umbrellu, či klasiské softboxy,  které měli jednu společnou velkou nevýhodu. - A tou byla poměrně velká plocha, do které se snadno opřel vítr. Pak hrozí velké nebezpečí převržení světla, případně odfouknutí deštníku do vody atd …
   Nový Baloon outdoor softbox toto nebezpečí výrazně eliminuje díky aerodinamickému tvaru. Jedná se totiž v podstatě o kouli, kterou vítr daleko lépe obtéká a nebezpečí převržení světla se tím výrazně snižuje.



Tento softbox je navržen speciálně pro použití v exteriéru, sbadno se přenáší a skládá. Velikost v přepravním vaku je cca. 15x80cm (nejširší místo je bajonet) a rozptylku není při přepravě potřeba sundávat.
Jeho druhou výraznou předností je, že vytváří přirozené měkké difúzní světlo vhodné pro minimalizování rušivých stínů, charakterem podobné klasickému rozptýlenému dennímu světlu, je tedy ideální jak pro fotografování, tak i filmování.

A jaká světla se hodí dovnitř do ateliéru?
Poslední dobou píši hlavně o bateriových světlech, protože tam šel vývoj neuvěřitelně kupředu, ale je fakt, že jsou poměrně drahá a pokud fotíte venku jen občas, není problém se bez nich obejít. Do ateliéru se vyplatí pořádit klasická světla určená pro napájení ze sítě. Dnes bych rád zmínil dvě z nich. Ponechám stranou nejnižší hobby třídy, kterých najdete na trhu mnoho, cenově cca. Do 4.000,- Kč a mají jednu společnou nevýhodu - nejsou určena pro velké zatížení. Pokud fotografujete často a hodně expozic po sobě, vyhřívají se jim kondenzátory a z dlouhodového hlediska (2-3 roky a více) se jejich servisování nevyplácí. To znamená pokud víte, že budujete ateiér na dobu delší než 2-3 roky, vyplatí se spíše koupě zábleskových světel střední, či profesionální třídy, která můžete používat klidně 5, 10 let i déle s minimálními náklady na servis (dle náročnosti na zatížení).
  Dvě třídy které vám dnes chci představit se od sebe laicky řečeno liší asi tak jako rodinné kombi v základní výbavě od solidní limuzína v plné výbavě.


   První z nich (ten „kombík“) je robusní a spolehllivá Photon Millennia DPE, která se prodává ve slabší variantě s označením 300 a silnější 400. Tradičně má jako všechna světla od Photon Europe velice rychlé nabíjení (u třístovky je to Čas znovu-dobití: 0.3 – 1,0s), čímž výrazně převyšuje konkurenční značky, plynulou regulaci síly záblesku ve velkém rozsahu 6-ti clonových čísel: 1/32 – 1/1, což nám bez problému umožňuje používat i nízká clonová čísla, velice slušná je i krátká doba hoření výbojky t=0,5 1/2400 s, samozdřejmostí je aktivní chlazení, fotobuňka a  světlo je vybaveno pilotní žárovkou  150W. Ovládací panel je přehledný, jednoduchý a obsluha je snadná a intuitivní.
    Protože je konstrukce velice bytelná a světlo nemá žádné složité funkce, světlo velice dobře snáší i umístění v ateliérech, které se pronajímají, ve školách a obecně ateliérech, kde se střídá více fotografů – laicky řečeno není na něm moc co „rozštelovat“, nebo rozbít. Pokud fotíte převážně v rozsahu clon f1,2 – f8, tak Vám bohatě stačí třístovka, pokud častěji fotíte i na f8-11 a nesvítíte moc z dálky, tak je lepší jít do čtyřstovky, která má o půl clonového čísla vyšší výkon. Od servisního technika mám navíc ověřenou informaci, že na tomto typu světla nejsou v podtastě žádné  reklamace, což je vzhledem k tomu, že už se prodává třetím rokem co říct.


    Druhé ze světel na které Vám chci dnes dát tip je Photon DPL ProV, což je záblesk šitý na míru profesionálům a k dostání je u Photonu v provedení 400Ws a 600Ws. Oproti levnější variantě má vestavěný přijímač, pomocí kterého můžete světlo originálním odpalovačem nejenom spouštět, ale také regulovat jeho výkon a zapínat pilotní žátovku a to až 16 různých světel, díky možnosti nastavení 16-ti kanálů. K tomu všemu vám postačuje jeden jediný vysílač TRS-V umístěný na fotoaparátu. Pilotní žárovka je zde výkonější (250W) a dobíjení rychlejší (verze 400Ws nabíjí za neuvěřitelných 0,2-0,9s), rozsah opět osvědčených 6clonových čísel (1/32 – 1/1).
    Všechny tyto funkce dělají z DPL ProV na trhu predátora, ovšem to úplně nejlepší nakonec je, že mají extrémně krátkou dobu hoření v celém rozsahu výkonu (od minima až po maximální výkon) 600Ws 1/3500s a 400Ws dokonce 1/4000s !  Což je dosaženo  použitím unikátního technického řešení v kombinaci se speciální výbojkou, ve které rychleji prohořívá xenonová náplň. S takto krátkou dobou hoření není problém zmrazit pohyb ani při použití obvyklých synchročasů 1/125 -1/200s
     Pokud běžně při focení nevyužíváte vyšší clonová čísla než f8-11, tak bohatě dostačuje varianta 400Ws, pokud používáte clony vyšší, nebo občas potřebujete přesvítit denní světlo od slunce, tak doporučuji spíše 600Ws.
     Optimální počet světel do profesionálního foto studia jsou 2-3, ale začít se dá i s jedním až dvěmi světly, pokud chcete kvalitní vybavení, které dlouho vydrží a nevadí vám dokupovat zařízení ateliéru postupně.

 
 

Další články

Další články
Like Líbí se: 1 + | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 39824

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

workshop

PUNK ART - JÁN HRONSKÝ

Úpravy fotografií
Water nymph
3 0 206874 Kuchař Petr
forum
Přispívat můžete po přihlášení
Potřebujete finanční pomoc? kontaktujte mě pro více informa... >>
Potřebujete půjčku na zahájení podnikání, nebo platit sv... >>
Od Photon Europe mám čtyři světla již pátým rokem a mají... >>
komentář k článku Koně a burácení záblesků
Nádherné fotky :)
komentář k fotografii Erika
Zeptám se, v tom komínku máte ještě nějaký barevný filtr... >>
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty