Otevřená a uzavřená kompozice

autor

Karolína Herzogová

Tím, jak se do fotografování ponořujeme hlouběji, vyvstávají před námi pojmy, které je nezbytné definovat. Dvěma z nich jsou i "otevřená" a "uzavřená" kompozice.

Tím, jak se do fotografování ponořujeme hlouběji, vyvstávají před námi pojmy, které je nezbytné definovat. Dvěma z nich jsou i "otevřená" a "uzavřená" kompozice. Tyto dva typy se pák dále rozdělují do menších odvětví. Tyto subtypy přijdou na paškál v jednom z mých dalších článků - dnes začneme pěkně od začátku.

 

1) Krátká lekce z dějepravy

Možná, že vás taky už někdy překvapily pojmy otevřená a uzavřená kompozice. Kde se tu vůbec vzaly? Jsem si jistá, že víte o blízkém vztahu fotografie a malby. V historii se dokonce fotografové považovali za přímé konkurenty malířů. Nicméně jejich řemeslo šlo v ruku v ruce s technickými krůčky, čehož si malíři okamžitě všimli a neváhali se pustit do ostré kritiky.

První fotografové byli vědci - chemici a fyzici, přičemž úplně první fotografie byla vyfocena vynálezcem Josephem Nicéphorem Niépcem okolo roku 1826. Nebudeme chodit kolem zbytečných detailů - zkrátka umělci se tohoto vynálezu brzy chytili a vzali si ho za svůj. A kdo z nich byl kolem této nové techniky nejzvídavější? No správně - malíři. Tyto dva typy umění jsou si v mnoha ohledech velmi podobné. Fotografové hledali do svých snímků podobné prvky - krásné světlo, zajímavé předměty… Štětec a plátno, které používali malíři, vyměnili fotografové za světlo, chemikálie a čočky.

Teď, když víme, odkud kompoziční pravidla procházejí, můžeme přejít ke dvěma hlavním typům a podrobněji si je vysvětlit. Tyto dvě klasifikace jsou ve skutečnosti velmi známé a jednoduché. Pojďme začít s uzavřenou kompozicí.

 

 

2) Co je to uzavřená kompozice?

Uzavřená kompozice znamená, že jsou všechny prvky uspořádány uvnitř rámu. Prvky obrázku, který využívá uzavřené kompozice, neodvádí oko diváky pryč, ani ho nenutí skákat z jednoho objektu na druhý. Jinými slovy je to druh složení kompozice, kde se hlavní předmět znatelně odlišuje od okolí a rám ho na to upozorňuje. Často se tento hlavní objekt nachází blízko středu snímku a ne na krajích.

Všechny ostatní prvky ve snímku nutí diváka, aby se díval směrem k ústřednímu objektu, pryč od okrajů. Taková kompozice často ústí ve statické, konzistentní a stabilní fotografie, ze kterých vyzařuje kompletnost a klid.

Uzavřená kompozice je vhodná pro různá fotografická odvětví - zátiší, krajina, dokonce i pouliční fotografie mohou v takové kompozici fungovat nanejvýš skvěle.

 

 

3) Co je to otevřená kompozice?

Otevřená kompozice, je - ano, přesně - opak té uzavřené. Zatímco uzavřená kompozice je často statická a dodává nám pocit ucelenosti a stability, otevřená svědčí o pokračování, dynamičnosti.

Je vhodná například pro pohybující se objekty. Ale pozor! Neznamená to, že když fotografujete pohybující se portrét, musí se jednat o otevřenou kompozici. To vůbec ne. Není to pohyb, co dělá fotografii dynamickou, je to o citu pro zachycení pohybu různými způsoby, mezi které se řadí linie, barvy, počet prvků umístěných ve snímku atp. Snímek samotný nemusí obsahovat ani jeden pohybující se prvek. Jakmile je ve fotografii dostatečné množství linií a prvků, které vaše oko nutí pokračovat od jednoho k druhému, lze ji považovat za dynamickou.

Ve fotografiích, které využívají otevřené kompozice, se prvky rozbíhají k okrajům, jakoby mimo obraz. Takový snímek vtahuje diváka dovnitř a nutí ho představovat si co se děje mimo fyzické okraje snímku.

 

 

Stejně jako uzavřená kompozice, může být i ta otevřená použita ve všech možných odvětvích fotografie. Velmi dobrým příkladem použití otevřené kompozice jsou krajinářské fotografie. I když krajiny nejsou vždy dynamické, dodávají pocit hloubky a prost

Další články

Další články
Like Líbí se: 4 + | Comments Komentáře: 0 | Views Zobrazení: 23601

Facebook komentáře

Komentáře

Pro možnost přidat komentář se musíte přihlásit

Žádné komentáře...

Úpravy fotografií
Paolina
1 0 242153 Patrick Hácha
forum
Přispívat můžete po přihlášení
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii jemné glamour svícení
Podle mně asi chtěl zachovat ISO 100 a čas 30 se stativu nen... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii En piscina
pepa HD jsem minulí týden vrátil i s tím hrozným odpalovač... >>
komentář k fotografii S3
hezké
GalerieLighting diagramyČlánkyÚpravy fotografiíWorkshopyAteliérProvozní podmínkyKontakty